Eduquem per transformar. Present i futur de l’educació en ESS.

A partir d’experiències inspiradores, farem balanç de què s’ha assolit la darrera dècada
en la promoció de l’ESS en l’àmbit educatiu. Mitjançant la metodologia d’aprenentatge basat en
problemes, analitzarem de forma col·lectiva quins són els reptes i oportunitats per seguir fomentant
en el futur una educació transformadora fonamentada en els valors i pràctiques de l’economia
solidària.

Primera part de l’activitat. Presentació d’experiències:

– Federació de cooperatives d’alumnes
– XAC (Xarxa d’Ateneus cooperatius)
– Organització educativa. Presentació de les experiències de formació al professorat de Secundària i
del recurs educatiu www.reptescooperatius.cat
Segona part de l’activitat. Reptes:
  • Repte 1: Nous espais d’aprenentatge més enllà dels espais formals. Relació de la comunitat educativa amb l’entorn (ciutats, barris, pobles).
    Dinamitza: Arqbag/Pol·len.
  • Repte 2: Participem a la Federació de mitjans socials lliures!La tecnologia a l’aula I  Per quin tipus de tecnologia s’està apostant? Quin ús en fem? Quina relació té amb les multinacionals?
    Dinamitza: LaLoka
  • Repte 3: La teconologia a l’aula II. La tecnologia ha entrat a l’aula, com volem que sigui aquesta tecnologia? Quina relació té amb la salut?
    Dinamitza: Biohabita!
  • Repte 4: L’educació ecosocial com a eina per a la transició ecològica.
    Dinamitza: Espai ambiental

 

Premis economia social. Conferència Carlos Taibo “Col·lapse i Transició ecosocial”

Des de la Fundació Roca Galès s’organitzen els Premis Economia Social que volen incentivar la recerca acadèmica en qüestions relatives a leconomia social, les cooperatives i el tercer sector. Els premis fomenten l’especialització en aquestes àrees de coneixement i impulsen a l’alumnat amb inquietuds socials. La celebració de l’entrega de premis comptarà amb:

10h Benvinguda a càrrec de Josep Vidal i Fàbrega, Director general d’Economia Social, el Tercer Sector i les Cooperatives de la Generalitat de Catalunya

10:30h Conferència amb Carlos Taibo, catedràtic i escriptor, sobre”Colapso y Transición ecosocial”

11:15h Documental “La Trama Justa” de Miquel Carrillo

12h Conferència amb Koldo Saratxaga, exdirector d’Irizar i consultor

12:45h Entrega de premis

13:15h Cloenda

 

L’activitat és gratuïta i d’accés obert: es retransmetrà en directe a l’hora programada en aquest espai

L’Àvia Grill i la defensa de l’aigua. Un conte infantil per parlar de l’aigua com a bé comú

L’Àvia Grill és un personatge de l’orient de Bolívia que porta l’aigua quan canta. I a Bolívia, entre els anys 2000 i 2003, la gent va haver de lluitar per salvar l’aigua, perquè les grans empreses no els la prenguessin. Es van anomenar les Guerres de l’Aigua. Amb aquesta història, basada en un bonic vídeo d’animació, commemorem les lluites per allò que és de totes i tots, pels nostres béns comuns, que ningú no ens pot treure.

Passi del curtmetratge Abuela Grillo a partir del qual hem fet el conte (primera part destinada al públic infantil) + Conversatori amb les autores i editores del conte, un coedició entre Catalunya i Bolivia, en edició quatrilingue (català, castellà, quítxua i guaraní)

L’ESS a Catalunya: Fonaments teòrics i reptes estratègics

Presentació del nou llibre L’economia social i solidària a Catalunya. Fonaments teòrics i reptes estratègics, de Jordi Estivill i Ivan Miró, de la Comissió de Formació i Publicacions de la XES. Amb la participació dels autors i una entrevistadora de La Directa.

Manipulator: com sobreviure a les fake news? (joc dinamitzat)

El Manipulator és un joc per reflexionar sobre una de les problemàtiques més importants actualment: la proliferació de les “fake news”, la desinformació i la manipulació mediàtica. Les jugadores hauran de col·laborar per desemmascarar les noticies falses.

Es realitzarà una partida virtual a través de la plataforma TableTopia. La dinamització prèvia, explicació del joc, facilitació de la partida i reflexió posterior es durà a terme a través d’una plataforma de video-conferències que permeti la interacció entre participants.

Durant la partida, cada jugador/a o equip adoptarà un rol familiar estereotipat fins a l’extrem: l’avi jubilat que es creu totes les notícies que sent mentre fa la compra, l’adolescent sempre connectada a les xarxes socials, el típic cunyat que escampa tot el que li arriba pels mil grup de WhatsApp dels que forma part… Amb aquest panorama, totes les membres de la família hauran de col·laborar i compartir el que saben per descobrir quines notícies són veritat i quines són fakes. Però atenció! Les apostes que faran són apostes cegues! Per tant, sempre poden fer creure a la resta que votaran una cosa i acabar fent-ne una altra per interès propi. Aconseguirà la família cooperar pel bé comú? Qui acabarà guanyant en aquest embolic familiar?

A l’acabar la partida, es farà una reflexió conjunta a través de metodologies participatives sobre la situació actual de l’ús de fake news i desinformació.

Presentació de la «Xarxa de ràdios escolars» dels Països Catalans

El panorama de les ràdios escolars a casa nostra és molt ric i divers. A Catalunya, existeixen gairebé un centenar d’emissores escolars, al País Valencià una quarantena i a les Illes Balears una vintena. Sovint de la mà de mitjans locals, ràdios comunitàries, entitats i ajuntaments, promouen l’aprenentatge significatiu i potencien les veus dels infants i joves. Manca, però, un espai de trobada on posar en comú experiències, eines, reptes i il·lusions.

Després d’haver engegat una campanya d’adhesions a principi de curs, hores d’ara més de mig centenar de ràdios escolars, locals, i comunitàries ja formen part de la xarxa. A més també compta amb el suport de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona, l’Associació de mestres Rosa Sensat, l’Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona, el Diari de l’Educació, i la Xarxa d’Economia Solidària (XES).

En la presentació, que serà coral, es farà públic el nom més votat, el logotip, la pàgina web i els pilars fundacionals de la xarxa. Podreu escoltar la multitud de veus, d’infants, joves i adultes, que conformen aquest entramat educomunicatiu que ara neix.

 

 

Educació i transició ecosocial. Cap a un model curricular d’ESS

Sense una aliança entre el món educatiu i l’ESS, no serà possible la transició ecosocial. Professorat, organitzacions de l’ESS i xarxes i entitats de referència com la XES, la FCTC, els ateneus cooperatius o Educoop treballen per fer-ho possible. Però calen encara molts esforços i recursos per sistematitzar sabers, pràctiques i metodologies i facilitar la feina del professorat a l’aula. A través de diverses experiències inspiradores, debatrem quins són els passos a seguir per tal d’integrar l’ESS com a part d’una educació crítica capaç de transformar el món.

Presentació de l’ESScape Room virtual de la XAC

En la situació d’incertesa respecte les activitats presencials que podrem desenvolupar en el curt termini en l’àmbit educatiu, ens ha semblat molt interessant poder incorporar una proposta basada en una eina virtual que ens permeti seguir apropant l’ESS a l’alumnat, complementant la nostra oferta al centres educatius.

En què consisteix?
Un aplicatiu que podrem enllaçar a les nostres webs i des del qual l’alumnat podrà participar d’un escape room amb continguts de l’ESS.

Per quin alumnat?
La proposta de continguts va destinada a grups d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.

Com serà l’experiència de l’alumnat?
La participació serà en equips (parelles o trios), essent necessaris els passos que facin les companyes per resoldre els enigmes i així treballar cooperativament.